Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/fdrro/public_html/inc/conectare.php on line 5
Fundatia pentru dezvoltare rurala din Romania -Procesul de Cooperare<br> PARTENERIATUL LOCAL FDR ROMANIA



Procesul de Cooperare
PARTENERIATUL LOCAL FDR ROMANIA

1. Descrierea organizatiilor partenere

    • Agentia Nationala pentru Consultanta Agricola

 

Agentia este o institutie publica, finantata din bugetul de stat si este direct subordonata Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale.

Obiectivul Agentiei Nationale pentru Consultanta Agricola consta in sustinerea procesului de reforma agricola prin activitati de promovare, asistenta tehnica specifica, consultanta manageriala, pregatire profesionala, oferind informatiile necesare fermierilor.

La nivel centralizat, activitatea este coordonata de Agentia Nationala pentru Consultanta Agricola, condusa de un manager general.

La nivel judetean, Agentia se ocupa de coordonarea tehnica a Centrelor Locale pentru Consultanta Agricola, existente in fiecare dintre cele 42 de judete, si fiecare dintre acestea este condus de un manager. Aceste centre sunt subordonate Consiliilor Judetene. Activitatile de  consultanta agricola se deruleaza activitatea prin cele 700 de Centre Locale pentru Consultanta Agricola, care sunt organizate la nivel comunal; si aflate  din punct de vedere administrativ sub conducerea Primariilor Locale.

La nivel centralizat, Agentia Nationala pentru Consultanta Agricola este organizata pe diferite departamente. In cadrul proiectului, un rol foarte important este jucat de colaborarea cu Departamentul de Studiu, Cercetare si Pregatire, care organizeaza tipuri diferite de cursuri de pregatire pentru fermieri.

1.2. Centru de Invatamant la Distanta (CSID) din cadrul  U.S.A.M.V. Bucuresti

Departamentul de Invatamant la Distanta (CSID) din cadrul U.S.A.M.V. Bucuresti functioneaza precum o structura specializata in initierea si managementul programelor de invatamant la distanta.

Centrul organizeaza cursuri universitare la distanta in cadrul Facultatii de Management, Inginerie Economica in Agricultura si Dezvoltare Rurala, in domeniile “Inginerie Economica in Agricultura” si “Inginerie si Management in Alimentatie Publica si Agroturism”.  

Activitatile sistemului Invatamant la Distanta in centrele teritoriale localizate in Sibiu,
Targu Secuiesc si Slatina, sunt coordonate  de CSID-USAMV Bucuresti.


1.3. Colegiul Agricol din Calarasi

Colegiul Agricol din Calarasi a fost infiintat in 1997 pentru a facilita accesul la continuarea studiilor pentru absolventii de liceu. Este structurat pe doua specializari: - Management si Agaceri in Agricultura; - Managementul Procesarii Produselor Alimentare.
  
Un numar de 4 generatii de studenti, totalizand 165 de persoane au absolvit in aceasta perioada. Absolventii s-au dovedit a fi buni specialisti in domeniile tehnic si economic punand accent pe: management, marketing, economie rurala, consiliere agricola, tehnologia de cultivare a plantelor, tehnologia de cresterea animalelor, industrie alimentara, etc.

1.4. Institutul de Cercetare si Dezvoltare in  Economie Agricola- Bucuresti

Institutul de Cercetare si Dezvoltare in Economie Agricola- Bucuresti este o institutie publica subordonata Academiei de Agricultura si Silvicultura “Gheorghe Ionescu Şişeşti”.

Obiectul activitatii institutului: cercetari fundamentale, cercetare aplicata, inovatie si dezvoltare tehnologica, transferul tehnologic al rezultatelor cercetarii, pregatire profesionala, consultanta si audit, editarea unor publicatii, relationarea stiintifica la nivel international, mentinerea relatiilor de cooperare cu diferite institutii, organizatii si agenti economici.

Institutul de Cercetare si Dezvoltare in Economie Agricola- Bucuresti are o echipa valoroasa alcatuita din cercetatori experimentati in urmatoarele domenii: resursele naturale, resurse umane in agricultura, piata produselor agroalimentare, managementul exploatatiilor agricole.

1.5. S.C. Agroserv Management SRL

S.C. Agroserv Management SRL este o unitate de certificare in domeniul LLL, autorizata de catre Consiliul National pentru Pregatire Profesionala pentru Adulti.

In cadrul unitaii exista un “Centru de Evaluare a Competentelor”, centru prin care se evalueaza si certifica competentele de pregatire profesionala in urmatoarele domenii: activitate la ferma, pescuit, cultivarea vitei de vie pentru vin, mecanizare, consultanta agricola, etc.

1.6. FDR

Fundatia pentru Dezvoltare Rurala- FDR este o organizatie non-profit, care reuneste personalitati importante din sectoarele agricultura, educatie si afaceri. Are obiectivul de a stimula dezvoltarea sociala si economica din cadrul sectorului agricol romanesc.

FDR dezvolta si coordoneaza proiecte in educatie agricola, , agribusiness si alte activitati. Colaboreaza in mod permanent cu institutii, organizatii, persoane fizice si entitati juridice din Romania si din strainatate al caror obiect de activitate se refera la sectorul rural. FDR are o retea de colaboratori in terotoriu in afara de Universitatile cu profil agricol in tara, si de asemenea o retea de consultanti si personalitati importante care activeaza in sectorul agricol.

Activitatile FDR sunt in mod deosebit concentrate pe informarea si pregatirea comunitatilor agricole romanesti. Astfel, din 2000, FDR a initiat primele proiecte de mobilitati cu scopul de a dezvolta competentele practice ale studentilor romani si competentele organizatorice ale fermierilor. In perioada 2001-2004 FDR a initiat o multime de activitati de pregatire si stagii de informare in beneficiul studentilor din agricultura, al fermierilor, al celor care iau deciziile in agricultura romaneasca, al consultantilor agricoli.     

2. Rationamentul initierii si dezvoltarii procesului de cooperare:

Crearea de parteneriate locale si europene si  activitatile derulate in cadrul acestora au fost considerate o prioritate pentru proiect.

Parteneriatul local FDR a fost deci creat pentru a sustine in mod activ dezvoltarea LLL in cadrul comunitatilor rurale si a pornit de la premisele includerii si implicarii unui numar din ce in ce mai mare de persoane reprezentative pentru a activa in acest domeniu:

  • Reprezentanti ai administratiei locale;
  • Reprezentanti ai diferitelor institutii educationale din zona (inclusive cele din zona urbana ale caror activitati au un impact in zona rurala);
  • Persoane care lucreaza in domeniul social;
  • Reprezentanti ai societatii civile;
  • Reprezentanti ai unor patronate si organizatii de producatori;
  • Reprezentanti ai unor grupuri dezavantajate (someri, persoane cu disabilitati, femei, etc.);
  • Reprezentanti ai unor companii din zona;
  • Reprezentanti ai comunitatii;
  • Specialisti si consultanti in diferite domenii ale proiectului;
  • Reprezentanti mass-media.

 

Parteneriatul local initial al FDR a inclus:

  • Reprezentanti ai institutiilor educationale din zona (inclusive cele din zona urbana a caror activitate are un impact in zona rurala);
  • Reprezentanti ai societatii civile;
  • Reprezentanti ai cetatenilor din comunitate;
  • Specialisti si consultanti in diferite domenii ale proiectului;
  • Reprezentanti ai serviciului de consultanta;
  • Reprezentanti din domeniul cercetarii;
  • Reprezentanti ai organismelor de certificare.

 

3. Descrierea procesului de cooperare

  • Cum au fost identificati si selectati partenerii

Avand in vedere importanta LLL pentru viitorul comunitatilor rurale, principiul care a stat la baza crearii unui parteneriat local FDR a fost acela de a obtine sprijinul a cat mai multi parteneri posibil care sa fie implicati in acest domeniu.

In crearea parteneriatului nostru local au existat 4 etape principale:

  • ETAPA 1 – Identificarea si analizarea  competentelor specifice ale posibililor parteneri;
  • ETAPA 2 – Invitarea partenerilor identificati la un seminar de prezentare;
  • ETAPA 3 –Seminar de prezentare a beneficiilor proiectului pentru comunitatile rurale;
  • ETAPA 4 – Semnarea Documentelor de adeziune la parteneriat.

Structura parteneriatului a fost asumata odata cu  semnarea de catre parteneri a documentelor de adeziune. S-a stabilit ca daca vor aparea anumite domenii de cercetare noi, neacoperite de competentele partenerilor initiali, coordonatorul proiectului va contacta viitori potentiali parteneri care sa participe la realizarea proiectului.

 

  • Rolul si responsabilitatea retelei locale

Unul din principalele obiective, inca de la prima intalnire a reprezentantilor retelei locale, a fost de a clarifica rolurile organizatiilor si a reprezentantilor in finctie de resursele specifice pe care le poate asigura fiecare partener.

FDR:

  • Coordoneaza comitetul proiectului “Construirea viitorului pentru comunitatile agricole prin formare continua” pentru a asigura o buna implementare;
  • Se consulta periodic cu partenerii locali;
  • Informeaza cu privire la desfasurarea actiunii;
  • Asigura evaluarea si certificarea celor care beneficiaza de formarea continua;
  • Organizeaza implementarea cursurilor de  pregatire;
  • Disemineaza rezultatele proiectului.

ANCA :

    • Asigura certificarea competentelor obtinute in cadrul modulelor de pregatire desfasurate in cadrul proiectului la termenele limita mentionate in planificarea activitatilor;
    • Coopereaza la selectarea beneficiarilor pregatirii, ofera documentatia tehnica specifica necesara si de asemenea coopereaza in implementarea cursurilor de  pregatire;
    • Participa in diseminarea rezultatelor proiectului la nivel regional, national si al UE.

S.C. Agroserv Management SRL (ASM)

    • Elaboreaza/aduce la zi 2 standarde ocupationale in pregatirea profesionala a adultilor;
    • Elaboreaza kit-ul procedurilor de evaluare;
    • Coopereaza la selectarea beneficiarilor pregatirii;
    • Ofera documentatia tehnica specifica necesara;
    • Coopereaza la implementarea pregatirii;
    • Participa in diseminarea rezultatelor proiectului la nivel regional, national si al UE.

Institutul de Cercetare si Dezvoltare in Economie Agricola – Bucuresti

    • Coopereaza la realizarea cercetarii pentru proiect;
    • Participa la crearea hartii formarii continue;
    • Participa in diseminarea rezultatelor proiectului la nivel regional, national si al UE.

Colegiul Agricol din Calarasi

    • Coopereaza la realizarea cercetarii pentru proiect;
    • Coopereaza la implementarea modulurilor/cursurilor;
    • Organizeaza pregatire practica la agentii economici cu care colegiul a semnat acorduri de colaborare si parteneriat, asigurand o supraveghre si ghidare corespunzatoare;
    • Participa in diseminarea rezultatelor proiectului la nivel regional, national si al UE.

Departamentul de Invatamant la Distanta (C.S.I.D.)

    • Coopereaza la dezvoltarea modulelor/cursurilor;
    • Participa in diseminarea rezultatelor proiectului la nivel regional, national si al UE.
  • Cum s-a organizat comitetul de conducere - cum a devenit efectiv

Am convenit la intalniri periodice la 2 saptamani, unde coordonatorul comitetului trebuie sa prezinte progresele facute in cadrul proiectului si diferitele probleme care au aparut pe parcursul desfasurarii activitatilor.

Implementarea anumitor activitati a insemnat de asemenea primirea de consultanta si suport din partea unor noil organizatii, spre exemplu reprezentantii unor patronate si organizatii profesionale (Uniunea Patronatelor – ROMAGRIA; Agentia Nationala pentru Turism Rural, Ecologic si Cultural din Romania, etc.)si de asemenea reprezentanti ai unor companii din zona (S.C Anita Vasilescu SRL Otopeni- Director Executiv).

Un aspect important pentru succesul actiunilor dezvoltate in cadrul parteneriatului a fost sprijinul primit de la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si de la Consiliul National de Pregatire Profesionala a Adultilor in implementarea actiunilor precum acreditarea celor care ofera pregatirea continua, certificarea competentelor in contextual noii legislatii din domeniu.  

S-a convenit de asemenea de catre parteneri sa se evite formalismul si sa se creeze o formula de lucru cu scopul de a permite dezvoltarea programului de lucru conform indicatorilor proiectului. Au avut loc de asemenea o serie de intalniri bilaterale cu partenerii, unde actiunile dezvoltate au fost discutate in detaliu (spre exemplu, intre FDR si Colegiul Agricol, intre FDR si S.C. Agroserv Management SRL, etc.).

4. Lectii, Beneficii si Provocari ale procesului de cooperare

4.1. Diferitele perspective ale cererii de programe de formare continua

Una din lectiile principale de care am devenit constienti pe durata intalnirilor parteneriatului a fost aceea a multiplicitatii jucatorilor implicati in LLL, aspect pe care l-am valorizat in cadrul proiectului printr-o extensie progresiva a parteneriatului local, prin promovarea comunicarii intre toti partenerii implicati pentru a obtine solutii corespunzatoare nevoilor complexe ale tuturor. Modul in care am ales dezvoltarea programelor LLL s-a facut luand in considerare diferitele asteptari ale catorva actori pe care am reusit sa ii identificam:

  • Ale angajatilor, care pun accentual pe pregatirea practica a studentilor, in speranta ca acestea sunt generale si transferabile;
  • Ale celor care ofera educatia, tentati  sa creeze materiale de natura mai mult teoretica;
  • Ale celor care beneficiaza de educatie, care, pe de alta parte, cauta sa invete ceea ce raspunde la asteptarile lor pe termen lung.

Acesta este motivul pentru care in timpul intalnirilor si cercetarii am incercat sa aflam opinii si nevoile reale ale tuturor celor care fac parte din sistemul educational LLL, pentru a crea mai apoi standarde ocupationale adecvate atat din punctul de vedere al deschiderii profesionale dar si al scopului practic.

4.2.Abordarea unei dimensiuni extinse a programelor LLL     

  • Abordarea aleasa de catre parteneriatul nostrum pentru acest proiect s-a concentrate in principal pe capacitatea ocuparii locurilor de munca. In timp ce continuam sa consideram necesar sa  scoatem in evidenta importanta vitala a aspectelor capacitatii ocuparii locurilor de munca si adaptabilitatii ca dimensiuni importante a programelor din comunitatile rurale romanesti, o alta lectie importanta pe care am invatat-o in cadrul parteneriatului nostru, asimilata printr-un parteneriat trans-national, este aceea de a promova LLL ca metoda de a invata pentru cetatenii activi si pentru auto-realizare.

5. Dezvoltarea parteneriatului pe viitor

  • Ce se va intampla cu parteneriatul? Cum veti colabora ?

Experienta castigata de parteneri in cadrul acestui proiect, exercitiul de colaborare pentru rezolvarea problemelor in beneficiul comunitatii pilot alese au deschis noi perspective pentru toti partenerii implicati. Am inteles acum cat este de complexa abordarea programelor de pregatire pentru adulti si cat este de benefica colaborarea inca din stadiile initiale.   

Fiind constienti de proportia fenomenului LLL in Romania in urmatorii ani si de asemenea de capitalul de increderea castigat in cadrul parteneriatului nostru, consideram ca dezvoltarea prezentei colaborari ar trebui sa se concentreze pe acele directii care vor creste atat credibilitatea cat si rolul/ cota pe piata a fiecarui partener in cadrul sistemului LLL:

  •  
  • 5.1.Rolul parteneriatului in stimularea si cresterea responsabilitatii locale
  • Modulele de pregatire dezvoltate in cadrul proiectului nostru au fost mai aproape de cel care studiaza, adaptate la nevoile lui si la cele ale comunitatii locale. Consideram ca acesta este un posibil punct forte in dezvoltarea unui model pentru “regiuni de studiu”in Romania, in care toti cei care ofera pregatirea si educatia – firmala sai non-formala, publica sau privata – se unesc pentru a mari performanta de asimilare a comunitatii si deci isi ajuta cetatenii sa isi implineasca ambitiile pe plan personal si profesional.
  • Este deci important ca procesul de pregatire profesionala sa fie acompaniat de un parteneriat care sa implice autoritatile locale si ar putea fi o provocare pentru parteneriatul nostru in viitor.   

5.2. Rolul parteneriatului in in formarea unei legaturi puternice intre educatie, pregatire profesionala si sectorul economic 
Am observat in cadrul proiectului nostru pe perioada implementarii modulelor pilot de pregatire ca rolul agentilor economici nu se mai limiteaza doar la recrutarea indivizilor calificati sau la oferirea unei pregatiri profesionale aditionale. O companie devine din ce in ce mai mult un partener in procesul de pregatire profesionala, un furnizor de cunostinte si tehnologii. Acesta este motivul pentru care noi intentionam sa facem un parteneriat puternic cu reprezentantii agentilor economici din regiunea aleasa.

    • 5.3. Rolul parteneriatului in dezvoltarea noilor calificari de baza pentru Europa
    • O proportie considerabila a populatiei rurale din Romania are inca probleme in utilizarea unor competente de baza, atat de importante pentru a supravietui si se dezvolta in societatea de astazi si de maine bazata pe cunostinte. Asigurarea pregatirii de baza va continua sa fie o preocupare a actiunilor de promovare a parteneriatului nostru. Programele si directiile pe care le vom valoriza in cadrul proiectului vor trebui de asemenea sa corespunda adaptarii nevoilor adultilor la schimbarile tehnologice de la munca dar si de acasa, dar si la schimbarea demografica radicala, care va schimba profilul pe varste al societatii romanesti in urmatoarele decenii. Noile calificari de baza pentru Europa ar trebui invatate cat mai curand posibil pentru toate categoriile de varsta din comunitatile rurale din Romania: competente sociale, IT, limbi straine, management, antrepreneuriat.

 Switch to English Limba Romana